מה עושים כאשר מתבגר לא רוצה ללכת לבית הספר?

מה עושים כאשר ילד, בגילאי הגן, לא בא לו לקום או להתארגן?

יהיו הורים שאולי ישכנעו אותו בדיבורים. 
יהיו את אלו שיבטיחו לו דברים כמו "אם תתארגן, בחזרה מהגן נעבור מהחנות של שלמה לקנות לך משהו".
חלק אולי יכעסו ויצעקו והוא "יתאפס" ויתארגן.
ותמיד ישנה האופציה לקחת אותו (בטוב או בבכי) לגן בפיג'מה, עם שקית בגדים, למקרה וירצה להחליף.
אין אפשרות להישאר בבית.

 

והילד בגילאי היסודי, שלא בא לו ללכת לבית הספר?

יהיו הורים שאולי ישכנעו, חלק בדיבורים חלק בצעקות.
יהיו את אלה שיאיימו בעונשים "אם אתה לא הולך לבית הספר אין חוגים, אין חברים והמחשב ייעלם לשבוע ימים!!!"
יהיו גם את אלה שיאפשרו "פעם ב.." להישאר בבית, כדי לנוח.
האופציה להישאר בבית לבד, קיימת (בהתאם לגיל הילד כמובן)

ומה עושים כאשר ילד מתבגר, בגילאי חטיבת ביניים/תיכון, לא רוצה ללכת לבית הספר?

פה מתחיל האתגר האמיתי…
1. הוא יכול להישאר בבית לבד, אין מניעה מבחינת גיל.
2.ישנם מצבים שאפילו עונשים ואיומים לא יזיזו אותו לצאת מהמיטה, כיוון שאין לו בעיה להפסיד חברים, חוגים, מחשב וגם את הנייד.
   בעייפות של הבוקר, הוא רואה מטרה אחת: "לא בא לי ללכת לבית הספר. לא הולך לבית הספר! מה תעשו לי?"
3. גם אם תצעקו חזק, אין הרבה מה שתוכלו לעשות.  הרי לא תסחבו אותו בכוח מחוץ למיטה / לבית. כדי לעשות כך תצטרכו         
    להפעיל כוח רב שעלול להביא לעימות אלים.
4. אם המתבגר לומד בכיתה ט' המשפיעה על שילוב לתיכון, או כיתות י'-י"ב' המשפעיות על הבגרויות – רמת ההסטריה שלכם ההורים עפה לשמיים.
כאן כדאי לזכור,
כאשר רמת ההסטריה שלכם גבוהה, הילד נכנס "עמוק יותר לפינה" (לעמדתו לא ללכת לבית הספר).
מתיישב בעמדה שלו, מוציא צידינית ובקבוק מים ומוכן לשהות שם הרבה זמן.
ואת זה אנחנו רוצים למנוע, כיוון שככל שהזמן עובר, הרבה יותר קשה לחזור לשגרת הלימודים.
גם כי זה ממש נוח לא לקום מוקדם לבית הספר אבל גם כי המתבגר צובר פערים בחומר, עבודות ומבחנים שעליו להשלים – וזה כל כך מבאס, שעדיף להמשיך לא ללכת לבית הספר.
המטרה הראשונה היא:
למנוע מהמתבגר להתבצר בפינה (בעמדתו)  עם צידינת ובקבוק מים להרבה זמן.
ואת זה תעשו במניעת "הסטריה הורית". תנשמו, לכו לעבודה ותחזרו לשיחה רגועה עם המתבגר.
המטרה השנייה היא: 
להבין למה. אבל באמת מתוך הקשבה וניסיון לשאול שאלות מתוך סקרנות ולא שפיטה וביקורת.
תזכרו שהם בגיל ההתבגרות = הם עורכי דין צעירים. יש להם טעון צודק (מבחינתם) לכל דבר כמו:
מה עוזר לי ללמוד פרבולות בחיים
יש מלא אנשים עשירים שלא סיימו אפילו בית ספר (ורק תעשו גוגל ותמצאו שמות מוכרים מאד)
משעמם לי
סתם לא לומדים, גם ככה כולם מפריעים ואף אחד לא לומד
קשה לי – מאד חשוב לברר מה קשה.
המטרה השלישית היא:
להבהיר את עמדתכם. ברגוע בבקשה, ככל הניתן.
תסבירו למתבגר, מהו ה"אני מאמין" שלכם ההורים, מתוך ניסיון וחכמת החיים שלכם.
התייחסו בבקשה למה שנאמר על ידי המתבגר, ערכו סיעור מוחות למציאת פיתרונות לכל הבעיות שהעלה.
המטרה הרביעית היא:
סדר בראש.
בשש השנים האחרונות, ליוויתי עשרות מתבגרים ומתבגרות שרצו להפסיק ללמוד כי לא בא להם, כי זה שטויות או כי הם מעדיפים לעבוד במקום.  זה נראה רעיון דיי טוב להרוויח אלפי שקלים כשכל החברים שלהם "מבזבזים זמן" על "בגד כפת" בלשון.
לכל אחד מהם היתה סיבה שונה ודיי טובה למה להפסיק ללמוד.
העניין הוא שככל ששאלתי יותר, מתוך סקרנות, הבנתי שיש להם חלומות יפייפים, אבל הם טבולים "בדייסה" לא מציאותית.
לצערי, רוב ההורים מבקרים, שופטים ומזלזלים בחלומות המתבגרים והתקשורת בינהם נפגעת מאד.
אגב, זאת בדיוק הסיבה למה פנו אליי (: – כאשר כל צד מתבצר בעמדה שלו, עדיף להעזר בצד שלישי ולעצור את המתח שנוצר בבית.
המטרה חמישית היא:
בשום פנים ואופן לא לפגוע בתקשורת בינכם.
בידקו יחד כיצד ניתן לשלב את החלומות או את הקשיים שהם חווים, תוך שמירה על מסגרת הלימודים.
וזיכרו כי לרוב, הם "רק" צריכים לחשב את המסלול שלהם מחדש על פי נתוני המציאות.
בהצלחה (:
נורית לוי
03-9582199
מרכז הכוונה לבית שקט ורגוע
השארת תגובה